ГРАДЕЖ НА НОВА ФИЛХАРМОНИЯ В ЦЕНТЪРА НА СОФИЯ
Искането за нова симфонична зала в София не е каприз. Не е екстравагантно желание за задоволяване нуждите на една ограничена професионална общност или нейната подбрана публика. Ни най-малко.
Ние знаем, както и вие навярно, че музиката е езикът на Бога.
И чувството, което изпитваме общувайки на този език е най-желаното и лелеяно чувство. Щастието.
А филхармониите по света са центрове за генериране и разпръскване на Щастие.
Българите, не по малко от всеки друг народ винаги сме имали нуждата от подобни значими средища за музикална изява и демострация на талант и способности. В най-ново време, сме имали тази нужда преди 200 години, преди 100 и преди 20 години. Днес тази нужда е дори по-голяма, именно защото е недостойно България да няма своя храм на музиката, в който най-добрите музиканти на планетата, да радват българската публика с величието на световните музикални титани. А 50-те български концерт-майстори гастролиращи по света, безапелационно ясно доказват капацитета на българския музикален гений.
Разбира се, чуваме оглушителните аргументи за това, колко ненавременно е искането ни. За кризата, за липсата на пари и всевъзможните пречки за осъществяването на иначе “прекрасната идея”.
Да, знаем всичко това. Но то просто не е вярно. Не е вярно защото ограниченията никога не са могли да спрат искрената мечта, искрения стремеж към успех, съвършенство и красота. Напротив, ограниченията мобилизират и дават мотивация за победа. Днес България може и трябва да поиска да съгради своя нов, великолепен храм на музиката, за радост и гордост на днешните и бъдещите поколения на Отечеството.
Да го направим!
И чувството, което изпитваме общувайки на този език е най-желаното и лелеяно чувство. Щастието.
А филхармониите по света са центрове за генериране и разпръскване на Щастие.
Българите, не по малко от всеки друг народ винаги сме имали нуждата от подобни значими средища за музикална изява и демострация на талант и способности. В най-ново време, сме имали тази нужда преди 200 години, преди 100 и преди 20 години. Днес тази нужда е дори по-голяма, именно защото е недостойно България да няма своя храм на музиката, в който най-добрите музиканти на планетата, да радват българската публика с величието на световните музикални титани. А 50-те български концерт-майстори гастролиращи по света, безапелационно ясно доказват капацитета на българския музикален гений.
Разбира се, чуваме оглушителните аргументи за това, колко ненавременно е искането ни. За кризата, за липсата на пари и всевъзможните пречки за осъществяването на иначе “прекрасната идея”.
Да, знаем всичко това. Но то просто не е вярно. Не е вярно защото ограниченията никога не са могли да спрат искрената мечта, искрения стремеж към успех, съвършенство и красота. Напротив, ограниченията мобилизират и дават мотивация за победа. Днес България може и трябва да поиска да съгради своя нов, великолепен храм на музиката, за радост и гордост на днешните и бъдещите поколения на Отечеството.
Да го направим!
Как са се строили филхармониите по света?
Битува мнението, че изграждането на оперен театър, филхармония или друг значим архитектурен обект са, ако не невъзможни, то почти.Не е вярно.
Изграждането на подобни сгради е посилна задача. Била е посилна задача преди 100-150 години, когато масово са се строели в Европа, посилна е и днес, когато има и по-добра техника и повече опит.
Строежа дори на монументални сгради, превърнали се в еталон в архитектурата е продължавал не повече от 10 години.
Изграждането на подобно архитектурно открояващо се и културно значимо музикално средище е технически и финансово възможно при наличието на едно единствено условие.
Да го поискаме!
Вижте как са се строили филхармониите в някои държави, където са си ги поискали.
КОНЦЕРТНИ СГРАДИ ПО СВЕТА
Дворец на каталунската музика
Palau de la Música Catalana
Тази зала се намира в Барселона и е построена за 3 години от 1905 г. до 1908 г.
Средствата са набрани чрез волни пожертвования на граждани на Барселона, местната буржуазия и крупни меценати.Концертна сграда Амстердам
Concertgebouw in Amsterdam
Тази зала се намира в Амстердам и е построена по инициатива на 6 видни граждани в периода 1881- 1886 г.
Средствата за финансиране на строежа се набират от специално регистрирано за това публично дружество, чрез емисията на целеви облигации.Оперен театър Казан
Оперната зала в Казан. Строена е през 1803. Унищожена от пожар през 1842 г. През 1851 – построена отново. 1874 – изгаря в пожар. През 1875 – възстановена.
По време на Революцията изгаря отново. През 1936 г. се взема решение за строеж на нова опера. Следва Великата Отечествена Война. Завършена е едва през 1956 г.Национален театър Прага
Národní divadlo
Построяването му е замислено през 1844 г. от чешки патриоти мечтаещи за независимост. Средства се събират от 1851 г.
Предоставят ги: държавата, гражданите на Прага, както и редица короновани особи.
Построен е през 1881 г., но малко след откриването му е унищожен от пожар, което е възприето като национална катастрофа.
Възстановяването става с народни пожертвования под лозунга „Нацията за себе си“ и тези думи украсяват залата. След пожара в рекордни срокове е реконструиран и е открит отново през 1883 г.Азърбайджански театър за опера и балет
А операта в Баку има удивителна история.
Построена е от местния магнат Даниил Майлов заради унизително изказване на оперна прима, че никога повече няма да се върне в Баку – богат град, но без собствен театър.
Тогава Майлов заявява, че ще построи нова разкошна опера за година и кани певицата да я открие.
Строежът започва през 1910 година, като е съпровден с изключителни трудности. По този повод Тагиев – друг местен милионер обявява, че начинанието е обречено.
Майлов приема придизвикателството като предлага облог. Ако не успее да завърши в срок, ще подари сградата на Тагиев. Но, ако успее Тагиев ще заплати за строежа. Облогът е приет.
Сградата бива завършена за 10 месеца и Тагиев заплаща сумата от 250 000 рубли.
ЧЕТИРИ ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ УСЛОВИЯ КЪМ ПРОЕКТА
Строежът на нова филхармония в София, не е самоцелно начинание.
Смисълът е в събуждането на значими амбиции и стремежи.
Смисълът е в утвърждаването на Вярата в красивото в името на живота ни, тук на тази земя.
Смисълът е в доказването, че можем.
Смисълът на този градеж е в даването на пример и поставянето на ново Начало.
Ето защо фондация Богария поставя следните задължителни условия при планирането на този градеж:
Смисълът е в събуждането на значими амбиции и стремежи.
Смисълът е в утвърждаването на Вярата в красивото в името на живота ни, тук на тази земя.
Смисълът е в доказването, че можем.
Смисълът на този градеж е в даването на пример и поставянето на ново Начало.
Ето защо фондация Богария поставя следните задължителни условия при планирането на този градеж:
АРХИТЕКТУРАТА НА СГРАДАТА И ИНТЕРИОРЪТ, ТРЯБВА ДА СА НИЩО ПО-МАЛКО ОТ ВЕЛИКОЛЕПНИ.
За да предизвикват възхищение и гордост.
СГРАДАТА ТРЯБВА ДА Е РАЗПОЛОЖЕНА В ЦЕНТЪРА НА СОФИЯ.
За да въздейства с красотата си от сутрин до вечер на всеки, който преминава покрай нея.
АКУСТИКАТА НА ЗАЛАТА ТРЯБВА ДА Е БЕЗУПРЕЧНА.
За да е желана сцена за изява и на най-добрите певци, музиканти и диригенти в света.
СТРОИТЕЛИТЕ НА СГРАДАТА ТРЯБВА ДА СА БЪЛГАРИ.
За да могат да прехвърлят придобитите знания и умения върху следващите подобни сгради, които неизбежно ще се появят.
В представата си за новата филхармония се вдъхновяваме от немодернистичните - класически линии в архитектурата
От изяществото - като онова на филхармонията в Барселона
От великолепието - като на базиликата Сакре Кьор в Париж
Надяваме се дори, тази зала да вдъхнови архитекти и склуптури за създаването на нов стил, който с годините да превърне София в еталон за изящна архитектура...
Възможни локации за построяване на Новата зала България
Локация 1
На мястото на старата зоологическа градина.Това навярно е идеалното място за културен център с подобно значение.
Сградата ще има пълна видимост и нужната дистанция от всички страни.
Ситуирана е в парк.
На много комуникативно място, с възможна връзка с метрото.
Локация 2
На мястото на стадион Юнак.Също добро място за залата.
Сградата ще има добра видимост и нужната дистанция от поне 2 страни.
Също в парк.
На много комуникативно място, с възможна връзка с метрото.
ВРЕМЕ Е СОФИЯ ДА СЪГРАДИ СВОЯ НОВ ХРАМ НА МУЗИКАТА!
ПОДКРЕПА
Градежа на нова българска филхармония, не е нечия лична идея или частен проект, на отделно взета фондация или професионално сдружение. Появата на тази великолепна нова сграда, излъчваща величие и красота е една Мечта. Мечта за това как в България ще идват специално за да присъстват на концерти в новата българска филхармония и ще се снимат пред нея.Ще идват специално от Сидни, Виена и Москва...
Мечта!
За да се сбъдне, тази мечта трябва да стане обща за всички!
Прегърнете я ! Направете я своя и се борете за нея!Поискайте своята нова зала България.
Споделете с нас каква я виждате, къде я виждате.
Всеки, който желае може да се присъедини и помогне.
С идеи, знания и умения. С пари.
Пишете ни.